Hierdoor lukt het je niet om te focussen

Kunnen focussen is de basis om een goede muzikant te worden. Om succesvol te worden. Focus kun je op 2 manier bekijken:

  1. Vanuit persoonlijk leiderschap: Hoe kun jij geconcentreerd blijven in de studio, in de repetitie en op het podium? Focus als concentratie dus.
  2. Vanuit muzikaal ondernemerschap: Waar focus jij op met je bedrijf? In je muzikale carrière? Welke dingen doe je wel en welke dingen juist niet? En hoe zorg je ervoor dat je de juiste koers vasthoudt?

Al zijn beide vormen van focus erg belangrijk voor succes, wil ik graag eerst kijken naar focus als concentratie. Want als dat niet goed zit, gaat ook focus houden in je muzikale carrière heel moeilijk worden.

Focus als concentratie

Als we kijken naar focus als concentratie, zien we eigenlijk dat het hebben van goede focus essentieel is om het beste uit jezelf te kunnen halen. Om goed te kunnen concentreren. Om bezig te kunnen zijn met waar jij bezig mee wilt zijn, zonder afgeleid te raken. Als je dat niet kunt, zal het heel moeilijk worden om eruit te halen wat in je zit én om dat op het juiste moment te kunnen laten zien. Stalen zenuwen hebben draait dus voor een groot deel om kunnen focussen. Gelukkig is focussen een vaardigheid en kun je je focus trainen, als je maar de juiste dingen doet.   

Goed kunnen focussen, goed kunnen concentreren, is zó enorm belangrijk! Als jij niet kunt focussen…
… kun je niet effectief studeren.
… ga je fouten maken op het podium.
… is het heel moeilijk om nummers af te maken.
… heb je meer tijd nodig dan dat je hebt.
… kun je je zenuwen voor optredens en audities niet overwinnen.

Waarom lukt het niet om je te concentreren?

Goed kunnen focussen is dus heel belangrijk. Het is een vaardigheid die je in alles gebruikt. Hoe kan het dan toch dat het vaak niet goed lukt om te concentreren?

Deze 6 dingen kunnen ervoor zorgen dat je te weinig focus hebt:

  1. Je hebt te veel te doen

    Als je het te druk hebt, is dat niet goed voor je concentratie. Dit kan ook het gevoel geven dat je hoofd te vol zit. Als je te veel dingen tegelijk moet doen, meer dan je eigenlijk in één keer kunt doen, moet je constant switchen tussen verschillende taken. Al is één van die taken alleen maar dat je steeds weer even denkt aan al die andere dingen die je echt niet mag vergeten. Hierdoor wordt het dus heel moeilijk om je te concentreren op de juiste dingen, waardoor alles veel moeilijker wordt. Dit is ook de reden dat multitasking niet echt ideaal is. Als je te veel tegelijk wilt doen, maak je het jezelf dus eigenlijk heel moeilijk, omdat je dan minder goed geconcentreerd kunt blijven.

  2. Je hebt te weinig te doen

    Ook als je niet genoeg te doen hebt, of als wat je moet doen te makkelijk is, kan dat ervoor zorgen dat je je niet kunt concentreren. Je brein wordt dan als het ware onvoldoende benut. Als je maar een deel van je hersencapaciteit nodig hebt voor de taak die je aan het doen bent, blijft er nog een deel hersencapaciteit over dat meestal opgaat aan dingen waar je helemaal niet mee bezig wilt zijn, zoals nutteloze gedachten of zorgen en angsten. Dit kan ervoor zorgen dat je je minder goed kunt concentreren. In de studio kan het zelfs zorgen voor writersblock en op het podium voor zenuwen.

  3. Je bent moe

    Dit heb je vast al wel eens gemerkt. Als je slecht hebt geslapen, is het vaak moeilijker om geconcentreerd te blijven. Maar ook als je te lang aan één stuk hebt gewerkt, zonder pauze te nemen, verlies je sneller je focus. Dit kun je gemakkelijk oplossen, door op tijd pauze te nemen. Als je op tijd pauze neemt, heb je vaak al aan een korte pauze genoeg. Als je net te laat pauze neemt, heb je vaak een erg lange pauze nodig om voldoende te herstellen zodat je daarna weer goed kunt focussen. Op tijd pauze nemen is dus heel belangrijk. Wat dan ook belangrijk is, is dat je écht pauze neemt. Dat je je brein ook pauze geeft. Dat betekent dus: niet op je telefoon! Pauzes zonder schermtijd werken meestal het beste.

  4. Je hebt honger of dorst

    Honger en dorst. Wat er eigenlijk gebeurt, is dat je te weinig brandstof hebt om goed te kunnen focussen. Hierdoor heb je simpelweg niet genoeg energie om optimaal te functioneren. Dit merk je als eerste in je concentratievermogen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je éérder problemen krijgt met focussen, dan dat je doorhebt dat je dorst hebt. Zorg er dus voor dat je altijd op tijd eet, sla nooit een maaltijd over en eet ook vaak genoeg een gezond tussendoortje. Zet ook altijd een fles water binnen handbereik en maak er een gewoonte van om de hele dag door te blijven drinken.

  5. Je weet niet waar je op moet focussen

    Als je niet weet waar je op moet focussen tijdens het optreden, waar je je aandacht en concentratie op moet richten, wordt het heel moeilijk om geconcentreerd te blijven. Hoe kun je je concentreren als je niet weet waarop? Als je niet weet waar je je aandacht op wilt richten, dan wordt het toch heel moeilijk om je aandacht daarbij te houden? Daarnaast is het ook belangrijk om op de juíste dingen te focussen. Als je op de verkeerde dingen focust, kan dat er namelijk voor zorgen dat je toch afgeleid raakt of last krijgt van zenuwen. Dit is dan ook één van de punten waar we in de praktijk veel mee bezig zijn, omdat veel muzikanten op dit punt veel winst kunnen behalen.

  6. Je hebt je focus niet genoeg getraind

    Focus is een vaardigheid. Als je ervoor zorgt dat je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, is het nog niet zeker dat het je gaat lukken om op de juiste dingen te focussen. Je zou deze dingen eigenlijk kunnen zien als randvoorwaarden om te kunnen focussen, maar om écht goed te focussen moet je ook het focussen als vaardigheid onder de knie hebben. Gelukkig is dit iets wat je goed kunt trainen. Door de juiste oefeningen te doen, kun je je brein trainen om beter te focussen. Dit is dan ook een belangrijk onderdeel van de mentale trainingen. Hoe vaker en hoe serieuzer je hiermee aan de slag gaat, hoe beter je focus zal worden!

Focus is dus erg belangrijk. Wil jij meer succes en minder stress? Dan is het echt de moeite waard om hier serieus aan te werken. Train je focus en zorg dat je de juiste omstandigheden voor jezelf creëert om goed te kunnen concentreren!


Door: Patricia Hermans

Patricia Hermans is artiesten- en prestatiepsycholoog. Ze helpt artiesten en industry professionals in de muziekindustrie het beste uit zichzelf te halen & mentaal fit te blijven.

Wil jij mentaal fit blijven?

Bekijk de mogelijkheden of neem contact op.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Prestatiepsycholoog_Patricia_Hermans.png

Deel op FacebookTwitter , mail of LinkedIn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.