5x meer discipline en wilskracht

Lukt het maar niet om op tijd naar bed te gaan, om genoeg uren te studeren, om jezelf ertoe te zetten de dingen te doen die je zou moeten doen? Stop nu met jezelf te saboteren! Met deze tips vergroot jij je discipline en wilskracht, krijg je meer zelfcontrole en haal je meer uit jezelf!

Dat discipline een belangrijke factor is voor succes in de muziek is wel duidelijk, maar wat als je niet altijd even veel discipline hebt? Wanneer het je even echt niet lukt om de dingen te doen waar je eigenlijk geen zin in hebt? Zeker wanneer je een periode minder optredens of minder structuur in je leven hebt, kan dit een extra aandachtspunt zijn. Ook wanneer je dingen moet doen die minder leuk zijn, wanneer je het extra druk hebt of wanneer je heel moe bent is de motivatie soms ver te zoeken. Maar ben je dan helemaal verloren als je weinig motivatie of discipline hebt? Zeker niet! Het mooie aan discipline is dat je er zelf invloed op hebt. Ja, je leest het goed. JIJ hebt zelf invloed op hoeveel discipline en wilskracht je hebt.

Wat kun je doen om je wilskracht en discipline te verbeteren?

Door gebruik te maken van inzichten uit de psychologie, door de juiste dingen te doen, kun jij je wilskracht verbeteren. Wilskracht is namelijk een uitputbare én aanvulbare bron. Je zou het kunnen zien als een potje wilskracht-energie dat opraakt wanneer je er veel van gebruikt, maar dat ook weer aangevuld kan worden. Dit kan door rust te nemen, maar ook op allerlei andere manieren. De volgende 5 manieren geven je wilskracht een boost. Maak je er een gewoonte van om hier dagelijks mee bezig te zijn, dan zal je potje met wilskracht-energie sneller aangevuld worden en op lange termijn ook groter worden!

Plezier

Een positieve stemming hebben vergroot je wilskracht. Een goed gevoel hebben, plezier hebben, zorgt ervoor dat je verleidingen beter kunt weerstaan. Dat je eerder voor de verstandige, maar moeilijkere keuze gaat. Dat je tóch de discipline hebt om de dingen te doen die jou succesvol maken. Een positieve stemming krijgen blijkt hiervoor zelfs effectiever te zijn dan rusten! Heb je geen zin om te gaan studeren? Start dan met het luisteren naar of doorspelen van een stuk waar jij blij van wordt, waardoor je wilskracht verbetert.

Zoek de voordelen

Spijt is killing voor je wilskracht. Je kent het misschien wel: je had niet de discipline om te doen wat je eigenlijk had moeten doen en daar baal je van. Je gaat piekeren, krijgt spijt dat je het niet gewoon gedaan hebt, en ondertussen doe je het nog steeds niet. Een negatieve spiraal waar je liever niet in terecht komt. Maar wat kun je hier dan tegen doen?
Uit onderzoek blijkt dat spijt ervoor zorgt dat je wilskracht uitgeput raakt, maar dat je dit kunt tegengaan door te denken aan de voordelen, de belangrijkheid en door jezelf te vergeven. Denken aan deze positieve punten zorgt voor meer wilskracht dan spijt hebben

De volgende keer dat je ervan baalt dat je niet op tijd bent begonnen met voorbereiden, wees dan niet boos op jezelf. Blijf niet hangen in je spijt, maar denk aan de voordelen, zoals wat je hiervan kunt leren, vergeef jezelf en ga alsnog aan de slag!

Herinneringen

Wij, mensen, zijn geneigd om directe beloningen te verkiezen boven lange termijn beloningen. Om te doen waar we op dat moment zin in hebben in plaats van wat we eigenlijk zouden moeten doen. Om de dingen waar we tegenop zien uit te stellen. Op zulke momenten kan het helpen om jezelf een handje te helpen, door vooraf herinneringen te zetten. Wat wilde je doen? En waarom wilde je dat graag? Door jezelf hieraan te herinneren op de juiste momenten, lukt het beter om dat ook daadwerkelijk te doen. Maak bijvoorbeeld post-its met reminders, schrijf in je practice journal wat je wilt doen en zet een alarm voor wanneer je wilt starten en stoppen met studeren.

Mediteren

Regelmatig mediteren verbetert je wilskracht. Uit onderzoek blijkt zelfs dat een enkele meditatiesessie al direct effect heeft: wanneer je na het uitputten van je wilskracht een korte mindfulness meditatie-oefening doet, vult dat je wilskracht weer aan én heb je meer aandacht voor de activiteit die je daarna gaat doen. Een korte meditatie zorgt dus voor meer wilskracht, meer aandacht en een betere prestatie.
Mindfulness meditaties doen heeft nog veel meer positieve effecten, dus het is zeker een goed idee om er een gewoonte van te maken dit elke dag even te doen!

Toewijding

Om je discipline en wilskracht écht te verbeteren, moet je toegewijd zijn. Wanneer je besluit hier echt mee aan de slag te gaan, zul je in een positieve spiraal terecht komen, waarbij je totale hoeveelheid wilskracht-energie groter wordt en minder snel uitgeput raakt.
Hoe toegewijd ben jij om meer discipline en wilskracht te krijgen? Maak bewust de keuze om hieraan te gaan werken, eventueel samen met een collega of een coach. Hierdoor zul je minder op de automatische piloot staan en vaker de discipline hebben om te doen wat jou succesvol maakt. Stel jezelf dus niet alleen als doel om je dromen waar te maken, maar ook om je wilskracht te verbeteren.


Deel op FacebookTwitter of LinkedIn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.