De Big Five voor muzikanten

Hoe jouw persoonlijkheid je kracht én valkuil is in de muziekwereld

Heb je je ooit afgevraagd waarom sommige mensen van drukke festivals houden, terwijl anderen liever een rustig hoekje opzoeken? Of waarom sommige mensen spontaan nieuwe dingen omarmen, terwijl anderen daarin terughoudend zijn? En waarom is de een graag een solo artiest, en werkt de ander het beste samen in een band? Waarom houdt niet iedere muzikant van touren? En hoezo kan de een beter omgaan met alles wat erbij komt kijken om jezelf als artiest te promoten, dan de ander?

Het antwoord ligt vaak verscholen in de wereld van persoonlijkheidstrekken. Een van de meest bekende en best onderzochte modellen om persoonlijkheid te begrijpen is de Big Five Persoonlijkheidstheorie. Dit model geeft enorm veel informatie over de persoonlijkheid van een muzikant, welke problemen een muzikant tegenkomt door de persoonlijkheid en hoe je deze kunt oplossen.

Als je meer weet over jouw eigen persoonlijkheid, kun je dit gaan gebruiken om beter te presteren, je talenten sneller te ontwikkelen. Of om problemen op te lossen en zelfs te voorkomen.

Persoonlijkheid begrijpen met de Big Five

De Big Five, ook bekend als het Vijf-Factorenmodel, is een algemeen geaccepteerde theorie die persoonlijkheid beschrijft aan de hand van vijf persoonlijkheidsdimensies: Openheid voor nieuwe ervaringen, Consciëntieusheid of ordelijkheid, Extraversie (vs. introversie), Agreeableness of vriendelijkheid, Neuroticisme. Dit wordt soms ook aangeduid met het acroniem OCEAN. Deze vijf dimensies bieden een raamwerk om persoonlijke verschillen in persoonlijkheid te kunnen begrijpen en analyseren.

Elk type persoonlijkheid brengt krachten en valkuilen met zich mee. Er zijn dingen die je door je persoonlijkheid extra goed kunt, maar ook dingen waar je door je persoonlijkheid juist extra veel moeite mee hebt.

Hoe beter je begrijpt hoe jouw eigen persoonlijkheid in elkaar zit en hoe de verschillende persoonlijkheidstrekken invloed hebben op jou als muzikant, hoe meer je hier je voordeel mee kunt doen!

Laten we de verschillende persoonlijkheidsdimensies, en hun invloed op muzikanten, eens nader bekijken:

Openheid voor ervaringen:

Deze dimensie weerspiegelt de bereidheid om nieuwe ideeën, ervaringen en (culturele) diversiteit te omarmen. Mensen met een hoge mate van openheid zijn vaak creatief, nieuwsgierig en fantasierijk. Ze staan open voor nieuwe ervaringen en ideeën, en hebben een brede interesse in kunst, cultuur en intellectuele uitdagingen.

Denk aan artiesten zoals David Bowie of Björk, die bekend staan om hun innovatieve en experimentele benadering van muziek. Muzikanten met een hoge mate van openheid omarmen nieuwe genres, experimenteren met geluiden en instrumenten en zoeken voortdurend naar frisse en originele manieren om hun muzikale verhaal te vertellen.

Openness manifesteert zich bij muzikanten ook in gedrag als: Jams bezoeken. De studio induiken met muzikanten die je net hebt ontmoet. Of nieuwe avonturen aangaan op in andere landen, op nieuwe platforms of in het deelnemen aan allerlei programma’s voor muzikale talenten.

Hoe je scoort op deze persoonlijkheidsdimensie bepaalt ook hoe je moet omgaan met het creatieve proces. Hoe het creatieve proces werkt, hangt namelijk af van je persoonlijkheid. Wat jij nodig hebt om je creativiteit te bevorderen en om problemen zoals writersblock op te lossen, verschilt daarom ook per persoon.

Ben je heel open? Dan kun jij uit alles inspiratie halen en heb je honderden ideeën, maar lukt het je maar moeilijk om die tot een volledige afgemaakte song te krijgen. Ben je meer gesloten? Dan heb je hele specifieke omstandigheden nodig om inspiratie op te zoeken. Maar als de inspiratie er eenmaal is, ga jij als een speer. Je hebt dan ook meer afgemaakte sons , je van andere volledig tot Muzikanten met een hoge mate van openheid doen het goed in een industrie

Een hoge score op openheid maakt het tegelijkertijd ook moeilijker om ideeeren concreet te maken en vast te houden aan

Consciëntieusheid:

Consciëntieusheid of ordelijkheid verwijst naar de mate waarin iemand georganiseerd, betrouwbaar en verantwoordelijk is. Wanneer mensen met een consciëntieuze persoonlijkheid zeggen dat ze iets gaan doen, zorgen ze ervoor dat ze dat ook daadwerkelijk gedaan krijgen. Mensen die hoog scoren op deze dimensie zijn vaak punctueel, gedisciplineerd en doelgericht. Ze streven naar nauwkeurigheid, zijn altijd goed voorbereid en ze voltooien taken met zorgvuldigheid en toewijding.

Muzikanten met een hoge mate van conscientiousness vinden het fijn om gestructureerd en gedisciplineerd te werken. Ze zijn vaak zeer toegewijd aan hun ambacht, werken nauwgezet aan hun muziek en streven naar perfectie in hun prestaties. Een voorbeeld hiervan is Beyoncé, denk maar eens aan haar werkethiek, toewijding aan haar vakmanschap en haar perfectionisme. Ook Brian Wilson van The Beach Boys is een voorbeeld van een muzikant die bekend staat om zorgvuldigheid. Consciëntieuze muzikanten zijn toegewijd aan het perfectioneren van hun vak, werken gestructureerd aan hun muziek en zorgen voor nauwkeurigheid in elk detail van hun creatieve proces.

Dit kan een kracht zijn, maar perfectionisme en consciëntieusheid brengen ook extra uitdagingen met zich mee. Denk maar aan omgaan met negatieve gedachten, niet flexibel kunnen omgaan met veranderingen en moeite met improviseren.

Extraversie:

Extraversie gaat over in hoeverre iemand energie haalt uit sociale situaties, over hoe iemand ‘oplaadt’. In een zekere mate meet het ook in hoeverre iemand sociaal, energiek en assertief is. Maar let op: extravert is niet hetzelfde als expressief en extravagant! Extraverte personen gedijen in sociale situaties, praten graag, genieten hiervan en halen hier veel energie uit, maar niet elke extravert houdt ervan om in het het middelpunt van de aandacht te staan. Ze halen energie uit sociale activiteiten.

Introverte personen daarentegen, vinden het fijn om op zichzelf te zijn en hebben ‘alleen-tijd’ nodig om hun batterij op te laden. Een introvert geeft bijvoorbeeld de voorkeur aan alleen muziek luisteren, dan samen met anderen.

Het is erg belangrijk om van jezelf te weten of jij introvert of extravert bent. Ikzelf ben extravert, maar omdat ik ook rustig ben en weloverwogen keuzes maak (wat eerder te maken heeft met consciëntieusheid dan met introversie), word ik door door anderen omschreven als introvert. Tijdens mijn psychologieopleiding op de universiteit, gebruikten mijn medestudenten mij zelfs als voorbeeld van een introvert. Onterecht dus. Zelf had ik gedurende lange tijd ook niet door dat ik extravert was. Hierdoor kon ik mijn krachten als extravert niet inzetten. Sterker nog: ik probeerde het tegenovergestelde te doen. Je kunt je misschien wel voorstellen dat dat niet goed uitpakte. Pas toen ik (dankzij testen en tools uit de psychologie) als extravert ging leven, voelde ik me weer echt mijzelf, kreeg ik een betere werk-privébalans én ontdekte ik welke krachten ik heb als extravert en hoe ik die kan inzetten in de muziekindustrie.

Voor veel extraverte muzikanten geldt dat zij gedijen op het podium, genieten van interactie met het publiek en tijdens liveoptredens bruisen van energie. Denk bijvoorbeeld aan Freddie Mercury. Intraverte muzikanten, zoals Ed Sheeran, hebben juist als kracht dat ze goed in hun eentje kunnen zijn, waardoor ze sneller en effectiever nieuwe muzikale technieken kunnen instuderen. Ook hoe je je creativiteit het beste kunt stimuleren verschilt voor introverte en extraverte muzikanten.

Agreeableness / Vriendelijkheid

Agreeableness, ook wel vriendelijkheid genoemd, verwijst naar de mate waarin iemand altruïstisch, meegaand en empathisch is. Mensen met een hoge mate van agreeableness zijn vriendelijk, medelevend en tolerant ten opzichte van anderen. Ze streven naar harmonieuze relaties en vermijden conflicten.

Muzikanten met een hoge mate van vriendelijkheid zijn vaak teamspelers, werken goed samen met bandleden en streven naar harmonie binnen de groep. Ze zijn meegaand en houden rekening met de gevoelens van anderen. Deze muzikanten creëren bovendien een harmonieuze sfeer in hun muziek en kunnen in samenwerkingen tot een gezamenlijke sound komen, waarin de krachten van alle artiesten tot hun recht komen. Dit kan hele mooie muzikale dingen leiden, tot magische samenwerkingen en producten.

Muzikanten die hier hoog op scoren, zijn meestal ook conflictvermijdend. Dat is echter niet altijd handig. Zeker bij muzikanten die veel en intensief met elkaar samenwerken, kan conflictvermijding op lange termijn leiden tot opgekropte frustraties en alle problemen van dien. Ook in de relatie met managers, bookers en anderen in het team rondom de artiest kan dit tot problemen leiden. Ze zijn bovendien geneigd om de behoeften van anderen vóór die van henzelf te plaatsen, wat zakelijk gezien niet altijd handig is. Vaak omschrijven ze mensen die laag scoren op agreeableness als ‘de ego’s van de muziekindustrie’.

Muzikanten die hoog scoren op agreeableness hebben meer moeite met de harde kant van de muziekindustrie.

Neuroticisme / Emotionele stabiliteit:

Neuroticisme meet de mate van emotionele stabiliteit versus emotionele labiliteit. Individuen met een hoog neuroticisme ervaren vaker negatieve emoties zoals angst, depressie en prikkelbaarheid. Ze zijn gevoeliger voor stressvolle situaties en hebben moeite om met emotionele uitdagingen om te gaan.

In vergelijking met de rest van de mensen, scoren muzikanten gemiddeld genomen hoger op neuroticisme.

Hoewel neuroticisme over het algemeen niet wordt gezien als wenselijke eigenschap is, kunnen muzikanten dit vaak goed inzetten in de muziek. Ze kunnen hun emoties gebruiken voor inspiratie, muzikale diepgang en creatieve expressie. Ze voelen veel verschillende emoties en voelen deze vaak ook dieper, waardoor ze extra dimensies kunnen toevoegen aan hun muziek. Denk eens aan Billie Eilish.

Muzikanten met een zekere mate van neuroticisme zijn sneller onrustig, bezorgd en hebben moeite met deadlines en high-stress situaties. Daarentegen zijn ze gevoeliger, creatiever en kunnen ze hun emotionele intensiteit vertalen naar krachtige en emotioneel geladen composities.

Gebruik je persoonlijkheid om een betere artiest te worden

De Big Five persoonlijkheidsdimensies kunnen veel inzicht geven. Ze bieden een waardevol kader voor zelfreflectie en begrip van onze eigen persoonlijkheid, evenals die van anderen. Door deze dimensies te verkennen, kunnen we niet alleen onze sterke punten en ontwikkelingsgebieden identificeren, maar ook onze relaties verbeteren, onze carrièrepaden verhelderen en onze persoonlijke groei stimuleren.

Zoals je ziet, hangen zaken als creativiteit, energiemanagement, omgaan met de muziekindustrie, etc. sterk samen met je persoonlijkheid. Dat verklaart ook waarom oplossingen die voor andere muzikanten goed werken, voor jou misschien helemaal niets doen. Sterker nog: wat voor een ander de oplossing is, kan voor jou het probleem juist erger maken. Houd hier dus rekening mee wanneer jij advies geeft aan anderen, maar ook wanneer je zelf op zoek gaat naar adviezen en oplossingen voor jouw problemen als muzikant. Een artiestenpsycholoog kan je helpen om oplossingen op maat te zoeken, die voor jou wél werken.

Jouw persoonlijkheid bepaalt welke situaties jij moet opzoeken om het beste in jezelf naar boven te halen. Ook geeft het aan welke extra uitdaging jij hebt in de muziekindustrie en waar jij extra aan moet werken.

Of je nu een extravert bent, een consciëntieuze planner, een perfectionist of een open-minded ontdekker, jouw unieke mix van persoonlijkheidstrekken vormt de kern van wie je bent. En de kern van wat jij nodig hebt als muzikant! Elke dimensie uit de Big Five brengt sterke en zwakke punten met zich mee. Jouw persoonlijkheid bepaalt welke situaties jij moet opzoeken om het beste in jezelf naar boven te halen. Ook geeft het aan welke extra uitdaging jij hebt in de muziekindustrie en waar jij extra aan moet werken.

Als muzikant is het dus essentieel om te ontdekken wat jouw persoonlijkheid is, hoe jij scoort op de Big Five, omdat dit een schat aan informatie geeft over valkuilen en sterke punten. Hoe meer je hierover weet, hoe beter je hier op kunt inspelen. Hoe beter je jouw persoonlijkheid vóór je kunt laten werken om verder te komen als muzikant en artiest.

Aan de slag met jouw persoonlijkheid

Wil jij verder ontdekken wat jouw persoonlijkheid is en hoe jij dit kunt inzetten om optimaal gebruik te maken van jouw sterke punten? En hoe je moet omgaan met de extra problemen en uitdagingen die jij hebt door jouw persoonlijkheid? Ik help je er graag bij!

Wil jij hiermee aan de slag? Plan nu een gratis online afspraak bij Stalen Zenuwen!

Door: Patricia Hermans

Patricia Hermans is artiesten- en prestatiepsycholoog. Ze helpt muzikanten het beste uit zichzelf te halen & mentaal fit te blijven. Sinds 2016 werkt ze met allerlei muzikanten, van conservatoriumstudenten tot award-winnende artiesten.

Alles wat we weten uit de psychologie, kunnen we namelijk niet alleen gebruiken om problemen op te lossen, maar ook om nóg beter te worden, zonder dat er een probleem is.

Dat wil jij toch ook?!

Bekijk de mogelijkheden of neem contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.