Welke jonge talenten blijven muziek maken?

En wat is belangrijk in de muzikale talentontwikkeling?

Het leren om muziek te maken, om een instrument te bespelen, is niet enkel een kwestie van talent. Muzikale ontwikkeling is een mix van talent, hard werken, passie, muzikale en mentale begeleiding, sociale steun, en, interessant genoeg, persoonlijkheid. Wist je dat jouw persoonlijkheid al vanaf jonge leeftijd invloed heeft gehad op je muzikale ontwikkeling? En niet alleen jouw persoonlijkheid, maar ook die van je ouders?

De invloed van persoonlijkheid op muzikale commitment en ontwikkeling

Er is namelijk een duidelijk aanwijsbare link tussen persoonlijkheid en de toewijding aan muziekonderwijs, de commitment aan de muzieklessen. Wat een essentieel onderdeel is van de muzikale ontwikkeling van een jong muzikaal talent.

Een studie uit 2015 onderzocht de relatie tussen persoonlijkheidstrekken en langdurige muzikale ontwikkeling. In hoeverre jonge muzikanten ook muziek blijven maken. Hierbij keken ze naar de Big Five: de 5 belangrijkste dimensies op gebied van persoonlijkheid. Hier lees je meer over de Big Five en hoe dit de problemen in je muzikale carrière kan verklaren. Deze studie keek niet alleen naar de persoonlijkheid van de muzikale kinderen, maar ook naar die van hun ouders.

Hoe zit het met jonge kinderen? Beïnvloedt de persoonlijkheid van ouders de muzikale ontwikkeling van hun kind?

Voor jonge kinderen, denk basisschoolleeftijd, geldt dat de persoonlijkheid van hun ouders meer van invloed is op hun muzikale ontwikkeling, dan hun eigen persoonlijkheid. Ook de toewijding aan de muzieklessen hangt meer af van de ouders dan van de kinderen.

Zo bleek dat qua persoonlijkheid van de ouders vooral openheid van belang was. Een open persoonlijkheid kenmerkt zich door eigenschappen als nieuwsgierigheid, creativiteit, fantasie, rijk aan ideeën, graag willen ontdekken, etc. Hoe hoger ouders scoren op openheid, hoe beter ze een stimulerende omgeving kunnen creëren voor hun kinderen. Ze delen muziek met hun kinderen, nemen ze mee naar concerten, festivals en muzikale workshops. Op die manier bieden ze hun kinderen kansen en inspiratie om aan de slag te gaan met muziek. Bovendien creëren ze een veilige omgeving waarin de jonge muzikanten vrij kunnen experimenteren. Waarin ze fouten kunnen maken. Waarin ze hun eigen muzikale talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.

Ook consciëntieusheid van de ouders is erg belangrijk. Dit draagt o.a. bij aan ordelijkheid, structuur, planning en discipline. Jonge kinderen hebben nog niet alle planningsvaardigheden ontwikkeld die ze nodig hebben om gedisciplineerd en zelfstandig muziek in te studeren. Ook zijn ze wat betreft praktische zaken afhankelijk van hun ouders, bijvoorbeeld om hen op tijd naar de muzieklessen en optredens te brengen. De steun die jonge muzikale talenten hierin van hun ouders krijgen, is dus essentieel voor de muzikale ontwikkeling en voor de commitment aan de muzieklessen.

Bij de kinderen zelf blijkt in deze fase vooral agreeableness of meegaandheid gerelateerd te zijn aan hun muzikale ontwikkeling. Hierbij kun je denken aan eigenschappen als samenwerking, altruïsme, sympathie en bescheidenheid. Dit helpt ze om goed om te gaan met muziekdocenten en met andere leerlingen in de muzieklessen. Het draagt bij aan het opbouwen van een sterke band met andere muzikanten en zorgt voor meer plezier in de muzieklessen.

Hoe beïnvloedt de persoonlijkheid van pubers hun de muzikale ontwikkeling?

In de pubertijd veranderen zaken. Jongeren ontdekken in deze fase hun eigen identiteit en zijn zelfstandiger. Ze zijn minder afhankelijk van hun ouders, zowel in praktische zaken zoals vervoer naar de muziekschool, als in het ontdekken van nieuwe muziek en het maken van eigen keuzes.

In de puberteit is het dan ook minder belangrijk hoe committed de ouders zijn aan de muzieklessen. Juist de toewijding van de jongeren zelf wordt dan belangrijk. De invloed van de ouders wordt steeds kleiner, die van de muzikanten zelf wordt steeds groter.

Wat in deze fase de belangrijkste voorspeller is van muzikale commitment en ontwikkeling, is de consciëntieusheid van de muzikant. Stel je eens een adolescente muzikant voor die zorgvuldig haar oefensessies plant, verantwoordelijkheid neemt voor het onderhoud van haar instrument en trouw haar lessen bijwoont. Openheid van de muzikant maakt dat de muzikant blijft ontdekken en de eigen weg én smaak in de muziek gaat ontwikkelen.

Tot slot

Welke persoonlijkheidskenmerken het belangrijkste zijn voor muzikale toewijding? Dat zijn: openness / openheid en conscientiousness / consciëntieusheid. Voor jonge muzikale talenten is het belangrijk dat de ouders dit in hun persoonlijkheid hebben zitten, maar vanaf de pubertijd helpt het als de muzikanten zelf hoog scoren op deze persoonlijkheidseigenschappen.

Voor zowel muzikanten als hun ouders, docenten, manager etc. is het interessant om de wisselwerking tussen persoonlijkheidstrekken en muzikale toewijding te begrijpen. Of je nu een ouder bent die een jong muzikaal talent ondersteunt of een individu dat zijn eigen muzikale pad uitstippelt, het begrip van de link tussen persoonlijkheid (van jezelf en van de mensen om je heen) en muzikale ontwikkeling en commitment is een belangrijke om rekening mee te houden. Heb jij een open en consciëntieuze persoonlijkheid, zet deze eigenschappen dan in als kracht. En ben jij op jonge leeftijd begonnen met muziek maken en geniet je daar nu nog steeds van? Wees dan dankbaar voor hoe jouw persoonlijkheid en (de persoonlijkheid van) je ouders dit mogelijk hebben gemaakt.

Wil jij verder ontdekken hoe jij optimaal gebruik kunt maken van jouw sterke punten? En hoe je moet omgaan met de extra uitdagingen die jij hebt door jouw persoonlijkheid? Ik help je er graag bij!

Plan nu een gratis afspraak bij Stalen Zenuwen!

Door: Patricia Hermans

Patricia Hermans is artiesten- en prestatiepsycholoog. Sinds 2016 helpt ze muzikanten, van conservatoriumstudenten tot award-winnende artiesten, het beste uit zichzelf te halen & mentaal fit te blijven.

Alles wat we weten uit de psychologie, kunnen we namelijk niet alleen gebruiken om problemen op te lossen, maar ook om nóg beter te worden, zonder dat er een probleem is. Dat wil jij toch ook?!

Bekijk de mogelijkheden of neem contact op.