al je goede voornemens en doelen waarmaken

Tips om al je doelen en voornemens waar te maken

Hoe staat het met jouw goede voornemens?

Halverwege januari gaat het meestal nog goed. 77% van de mensen met goede voornemens is dan nog op het juiste pad. Na een maand is dat percentage al gezakt naar 55%.  Jammer, want voor succesvolle gedragsverandering is het meestal nodig om langer dan een maand vol te houden.

Houd jij je nog aan je goede voornemens? Of wil je ze weer gaan oppakken? Met deze tips kun je ervoor zorgen dat jij je goede voornemens wél waarmaakt!

Maak je doelen zichtbaar

Schrijf je doelen op en zorg dat je ze zelf blijft zien. In andere woorden: herinner jezelf aan wat je wilt bereiken en hoe je van plan bent dat te doen. Als je je doelen regelmatig ziet, blijven ze vers in je geheugen. Dit helpt je in het ondernemen van actie, het weerstaan van verleidingen en het behalen van je doelen.

Schrijf bijvoorbeeld je doelen op in je agenda, plak een post-it met je doelen op je deur of hang ze boven je bed!

written resolutions 2017

Bespreek het met je vrienden en familie

Heb jij je familie en vrienden verteld wat jouw doelen of voornemens zijn? Het is niet alleen leuk om dit met elkaar te bespreken, het kan je ook helpen in het waarmaken van je doelen.

Wanneer je aan je familie of vrienden vertelt wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen, kunnen zijn je hierbij helpen. Zo kunnen ze je helpen verleidingen te voorkomen én kansen te benutten. Wanneer je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken, is het wel zo fijn als je niet constant een sigaret aangeboden krijgt van je vrienden. Als je doel is om meer podiumervaring op te doen, kunnen ze je helpen geschikte mogelijkheden te vinden. Ook kan je omgeving je helpen door je aan je doelen te herinneren, je te feliciteren wanneer het volgens plan gaat en kunnen jullie samen reflecteren op je proces.

Een andere reden dat het goed werkt om je doelen openbaar te maken, is dat het je extra motivatie kan geven. Je werkt natuurlijk aan je doelen voor jezelf, maar het is leuk om ook aan anderen te kunnen laten zien dat jij bereikt wat je wilt!

Monitor je voortgang

Hoe  staat het met jouw goede voornemens? Lukt het je elke dag om voldoende uren te studeren? Sport je vaak genoeg per week?

Als je weet waar je jij staat, weet je ook hoe ver (of dichtbij) je doel is. Alleen als je weet waar jij staat, kun je weten wat je moet doen om daar te komen waar je uiteindelijk wilt zijn. Gaat het niet zo spoedig als gehoopt? Iets meer je best doen dan! Misschien gaat het en moet je je uitgestippelde route iets aanpassen, maar je bestemming is nog steeds te bereiken! Gaat het helemaal zoals gewenst? Goed bezig! Ga zo door!

Het bijhouden van je voortgang maakt het ook makkelijker je voornemens waar te maken, doordat je er bewuster mee bezig bent. Als je elke dag opschrijft of je het hebt gedaan, zul je je goede voornemens niet vergeten.

Eén van mijn goede voornemens is bijvoorbeeld om bíjna elke nacht 8 uur te slapen. Mijn doel is om 5x per week te halen. Als ik niet bijhoud hoeveel uren ik elke nacht slaap, weet ik ook niet hoe vaak het me lukt me aan mijn goede voornemen te houden. Ook helpt het met mijn motivatie. Ik als ik me er een paar keer niet aan heb gehouden, heb ik even een schop onder de kont nodig!

You will never regret reaching your goal.
You will only regret giving up and not trying harder.

Geef het de tijd

Verandering heeft tijd nodig. Het hoeft niet meteen in één keer te lukken. Onthoud goed: elke stapje dat je neemt brengt je dichter bij je doel!

Iets wat ik regelmatig voorbij zie komen is de 21/90 rule: It takes 21 days to lose a bad habit, and 90 days to create a lifestyle. Wauw, dat is handig om te weten! Maar is het ook echt zo?

Uit onderzoek van University College London blijkt dat dit meestal niet het geval is. Om van nieuw gedrag een gewoonte te maken, zijn ongeveer 66 dagen nodig. Dit verschilt wel sterk per persoon en per soort gedrag. De 97 mensen die voor dit onderzoek werden gevolgd, hadden 18 dagen tot 254 dagen nodig om zich een nieuwe gewoonte eigen te maken.

Wanneer het je niet altijd lukt om je aan je voornemen te houden, hoeft dat geen probleem te zijn. Uit bovenstaand onderzoek blijkt namelijk ook dat een ‘gemiste kans’ geen significant verschil maakt, als je je daarvoor minimaal 3 keer wél aan je voornemen hebt gehouden hebben.

Laat je dus niet ontmoedigen, je uiteindelijke doel is nog steeds te behalen!

Geniet van al je successen

Om goede voornemens waar te maken, om succesvol gedrag te veranderen, is een vorm van beloning nodig. Dat kan een externe of intrinsieke beloning zijn. Beloningen maken het leuker en makkelijker om je gedrag te veranderen. Vaak is het behalen van succes voldoende, het gevoel dat je daarvan krijgt is een prachtige beloning.

Je mag jezelf bij alle successen belonen, hoe klein ze ook zijn. Geniet van de kleine dingen die je al bereikt hebt en vier de grotere successen.

Geniet ook van het doel dat je gaat bereiken. Neem eens even de tijd om te dagdromen; beeld je in dat je je doel al hebt gehaald en voel wat dat met je doet. Fijn hè? Wil je je vaker zo voelen? Ga dan (weer) aan de slag met je goede voornemens en zorg dat je je doelen waarmaakt!

 

Behaal je doelen tips
Pin deze afbeelding

 

Hoe staat het met jouw goede voornemens? Laat het weten in de comments!

 

Deel op Facebook, Twitter of LinkedIn.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *