Mentale tips voor & door producers op ADE

Mental health is een hot topic. Tijdens Amsterdam Dance Event 2019 waren er elke dag interessante panels over de mentale kant van het vak. Zelfs tijdens de panels die hier niet specifiek over gingen, kwam het aan bod. De artiesten en industry professionals hebben ervaringen gedeeld en tips gegeven om mentaal fit te blijven en problemen te voorkomen, maar ook om nóg beter te worden. Psychologie kun je namelijk op verschillende manieren gebruiken, namelijk om om te gaan met een probleem of om jezelf te verbeteren (zonder dat je een probleem hebt). Zo zou je onderscheid kunnen maken tussen 2 kanten van de psychologie: de thema’s omtrent mental health en mental skills. Vrijwel elke dag kwamen beide kanten van de psychologie aan bod:

  • Met welke problemen of uitdagingen krijg je te maken en hoe ga je hiermee om? (mental health)
  • Wat kun je doen om het beste uit jezelf te halen? (mental skills)

Woensdag 16 oktober 2019

Talent: Blessing or Curse? & The Attention Economy | Track: ADE Pro

Talent. Is het een zegen of een vloek? Tijdens deze serie panels werden verschillende mentale uitdagingen belicht die de muziekindustrie met zich meebrengt. Ook de muzikantenpersoonlijkheid werd besproken. Enkele vragen die aan bod kwamen tijdens deze panels waren:

  • Wat kun je doen om het beste uit jezelf en je carrière te halen en een goede work/life balance te houden?
  • Hoe kunnen artiesten met autisme, ADD of ADHD goed omgaan met de specifieke uitdagingen die de muziekindustrie met zich meebrengt?
  • Hoe kun je als introvert goed netwerken? Hoe maak je socializen een leuk en prettig onderdeel van je werk?

De belangrijkste tips van de producers:

  • Probeer stress zo veel mogelijk te voorkomen. Doe zo min mogelijk dingen die je stress geven en creëer voor jezelf een prettige omgeving. Dave Clark: “Ik probeer mezelf te bevrijden van alles dat stress kan veroorzaken.”
  • Eet gezond. Juist als je een gek ritme hebt en steeds van tijdzone wisselt is dit belangrijk. Help elkaar hierbij. Als je samen met je manager, collega artiesten of teamleden oplet dat jullie gezond eten, is het makkelijker om je hieraan te houden. Zet ook gezonde dingen in je rider. Zo heeft Dave Clark altijd bananen en kokoswater als hij moet draaien.
  • Zoek een passie. Een andere passie dan muziek. Zo heb je iets wat je op tour kunt doen om even echt te kunnen ontspannen en niet met je werk bezig te zijn. Florian Picasso: “Vind een passie voor erbij, want soms wil je niet je werk hoeven doen.”
  • Wees realistisch. Weet dat een carrière als artiest niet alleen maar leuk is en dat er ook negatieve kanten aan zitten. Ben je bewust van de uitdagingen en ga actief op zoek naar manieren om hiermee om te gaan.
  • Ga je netwerken? Wees dan oprecht. Kijk de ander aan en maak écht connectie. Na zo’n netwerkevenement weet de ander vaak niet meer wat precies de inhoud was van elk gesprek. Wat wel wordt onthouden? De vibe van het gesprek en of er een connectie is gemaakt.
  • Behandel het touren als topsport. Het is op veel vlakken vergelijkbaar met een atletische prestatie, behandel het dan ook zo. Hierbij hoort ook de juiste discipline, rust, voeding en training.

“Find a passion on the side. Sometimes you just don’t want to have to do your job.”

Florian Picasso

In The Attention Economy werd aandacht besteed aan..? Juist. De attention economy. En dan vooral de stress je ervan kunt krijgen. De druk die social media en de huidige, snelle samenleving met zich meebrengt is namelijk een van de grote stressfactoren van artiesten. Heel belangrijk dus om niet alleen te kijken naar hoe jij als producer in je marketing gebruik kunt maken van socials, maar vooral ook hoe jij hier als mens goed mee om kunt gaan. De vraag die hier centraal stond was: Hoe kunnen artiesten goed omgaan met de massale informatiestroom die elke dag op hen afkomt?

  • Maak lijstjes, schrijf dingen op. Dit zorgt ervoor dat de vele mentale tabbladen die je hebt openstaan in je brein worden gesloten. Zo krijg je dus meer rust.
  • Ga weg van de newsfeed-cultuur. We zijn zo gewend om gedachteloos te scrollen en te scannen in plaats van ergens echt aandacht aan te geven. Neem af en toe de tijd om een lang artikel aandachtig te lezen. Hetzelfde geldt voor muziek: neem de tijd om een album van begin tot einde te beluisteren.  
  • Maak een social media schema. Zo weet je wat je wanneer wilt posten en welke content je moet creëren. Niet alles is interessant en je hoeft echt niet constant te posten. Als je voordat je ergens heen gaat al weet wanneer je wel en geen foto’s moet maken, scheelt dat veel energie. Hier hoef je je dan niet meer druk om te maken!
  • Werk met een social media manager. B.Traits heeft zelfs geen manager meer, maar wél een social media manager waarmee ze wekelijks haar socials bespreekt. “It’s amazing, it changed my life!”
  • Neem 2x per week 2 uur de tijd om offline te gaan. Doe dan iets om even écht op te laden, zoals wandelen of sporten.

Donderdag 17 oktober 2019

A Harder State of Mind & The Key to Success Revealed | Track: HDE

Tijdens Hard Dance Event (HDE) in de Q-dance Studios stonden de volgende panels over de mentale kant van het vak op het programma: A Harder State of Mind en The Key to Success Revealed. De eerste ging over mental health, de tweede over prestatieverbetering en mental skills. Ook hier deelden verschillende artiesten, o.a. Atmozfears, Headhunterz, Villain en Primeshock, hun ervaringen en gaven ze tips.

  • Neem verantwoordelijkheid. We zijn allemaal mensen. Het is heel logisch dat iedereen op een gegeven moment tegen problemen kan aanlopen. De enige manier om deze op te lossen is om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Of dat nu is door zelf dingen te veranderen of door hulp te zoeken, er gaat niets veranderen als jij jezelf niet verantwoordelijk houdt. Als jij geen actie onderneemt.
  • Neem voldoende rust. Las pauzes in en spreek bijvoorbeeld vooraf af hoeveel boekingen je in een bepaalde periode wilt doen.
  • Ontvolg accounts op social media die je energie kosten. Ontvolg bijvoorbeeld andere artiesten, zodat je jezelf niet constant met hen gaat vergelijken. Niets persoonlijks dus, maar wel beter voor je mentale gezondheid.
  • Wees jezelf op social media. Als je je anders probeert voor te doen dan hoe jij als persoon bent, kost dat veel te veel energie. Dan wordt het heel moeilijk om dat vol te houden.
  • Zoek hulp. Soms is het moeilijk om bijvoorbeeld zelf in te zien of je juist een schop onder de kont nodig hebt, of dat je even lief moet zijn voor jezelf en het nodig hebt om ruist te pakken.
  • Stel doelen en check regelmatig of je nog op koers bent om je doelen te behalen. Gaat het volgens plan? Mooi, dan kun je daar rustig mee doorgaan en is er geen reden om je druk te maken. Loop je niet op schema om je doelen te halen? Ook geen probleem, stuur dan op tijd bij zodat je ze wél gaat halen.  
  • Zie jezelf als een atleet of topsporter. Touren is zwaar. Je vraagt op zo’n moment veel van jezelf en van je lichaam. Het is dus heel belangrijk om dan goed voor jezelf te zorgen.  
  • Werk aan je zelfvertrouwen en geloof in jezelf!

“Touring is very much like being a professional athlete.”

Tijana T

Vrijdag 18 oktober 2019

Healthy Mind, Healthy Party? & The Power of Creative Frequency and Routine | Track: ADE University

Op vrijdag werd op ADE University aandacht gegeven aan mental health en psychologie. ADE University is de conferentietrack voor jonge professionals en studenten in de music industry. Heel mooi om te zien dat deze generatie inziet wat het belang is van mentale gezondheid voor artiesten. Tijdens de panels Healthy Mind, Healthy Party? (door DDJF) en The Power of Creative Frequency and Routine deelden verschillende producers en managers hun ervaringen en tips. Waar de nadruk tijdens het eerste panel vooral lag op problemen en uitdagingen, werd tijdens het tweede panel besproken wat je kunt doen ter verbetering van je prestaties. De belangrijkste tips uit deze panels waren:

  • Creëer een constante op tour. Zorg voor iets dat altijd hetzelfde is. Tijdens het touren kun je namelijk het gevoel krijgen dat je nergens thuis bent. Dat terwijl het gevoel ergens thuis te zijn hele belangrijk is om tot rust te komen. Leven vanuit je koffer en elke nacht in een andere, eenzame hotelkamer slapen, geeft geen fijne basis. Iets hebben wat dan altijd hetzelfde is kan dan helpen om je toch dat thuisgevoel te geven. Enkele voorbeelden die de artiesten gaven: een druppeltje etherische olie op je hotelkussen, zodat elk bed hetzelfde ruikt. Een geurkaars. Meerdere van dezelfde jeans, zodat je altijd dezelfde broek kunt aantrekken.
  • Neem, als het even kan, iemand van thuis mee als je gaat draaien. Bijvoorbeeld vrienden of familie. Anders kan het enorm eenzaam zijn. Als je moet wachten op het vliegveld ben je alleen. In het vliegtuig ben je alleen. Als je staat te draaien, voor al die mensen, ben je alleen. Als je in je hotel bent, ben je alleen. Neem dus echt iemand met je mee. Al moet je het zelf betalen, het is het echt waard. Als diegene toevallig ook mooie foto’s kan maken, is dat mooi meegenomen.
  • Neem ook je manager eens mee op tour. Zo krijgt je manager een goed beeld van hoe het echt is om te touren en wat jij nodig hebt om op tour mentaal fit te blijven. Dit maakt het voor jullie makkelijker om hier rekening mee te houden en de juiste omstandigheden te creëren op tour.
  • Zorg voor een sterk support system en neem deze mensen niet voor lief. Dit is zó enorm belangrijk. Het helpt ook om vrienden te hebben die dezelfde drive en ambitie hebben als jijzelf, maar die een andere baan hebben en dus geen concurrent van je zijn. Zo kom je nooit in de knoop met belangen, maar kun je elkaar wel goed begrijpen, helpen en steun bieden.
  • Creëer de juiste omstandigheden voor in de studio. Door je tijd en ruimte op een goede manier in te richten, kun je helemaal opgaan in de muziek. Zo geef je een enorme boost aan je creativiteit.

“Believe in yourself.”

EAUXMAR

Zaterdag 19 oktober 2019

Faces of 2020 | Track: ADE Sound Lab

Laten we afsluiten met Faces of 2020. In dit jaarlijkse panel delen 4 rising stars hun ervaringen. Wie zijn ze? Hoe zijn ze zo snel succesvol geworden en wat doen ze om verder te blijven groeien? Zo spraken Amy Becker, EAUXMAR, RayRay en Elizabeth Cyprian ook over de mentale aspecten. Met welke problemen of uitdagingen krijgen ze te maken en hoe gaan ze hiermee om? Wat doen ze om het beste uit zichzelf te halen? De belangrijkste tips uit dit panel:

  • Creëer een routine voordat je de studio in gaat. Zoek uit wat voor jou goed werk om in de flow te komen zodat je productief bent in de studio.
  • Investeer in echte relaties en neem zelf actie. Netwerken, promoten, bookings krijgen… Je moet het echt zelf doen!
  • Doe de juiste dingen voordat je gaat draaien. Als je ineens voor een enorm publiek staat te draaien, is het niet gek om spanning te voelen. Door de juiste dingen te doen in de tijd voordat je moet draaien, heb je hier minder last van.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen. Er is altijd wel iemand die verder is, die meer post, die wél op dat ene festival staat, etc. Vergelijk jezelf niet met hen, maar focus echt op jezelf. Wat volgens Amy Becker ook helpt: “Stay off Instagram.”
  • Om af te sluiten nog een paar wijze woorden van de producers: “Be yourself.” “If it feels right, do it.” “Believe in yourself.” en “Stay healthy.”


Overzicht mental health op ADE 2019.
Door: Patricia Hermans

Patricia Hermans is artiesten- en prestatiepsycholoog en helpt artiesten met hulpvragen rondom mental health en mental skills.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.